• 2013-11-21 | Minőségszemlélet a focipályán

    A labdarúgás a világ legtöbb országában a legnépszerűbb csapatsport. A teljesítményhez komoly vezetési és irányítási modell is szüksége, mert: “The ball doesn’t go in by chance”.

    A labdarúgás, foci, futball  -  a világ legtöbb országában ez a legnépszerűbb csapatsport. A helyi és nemzetközi bajnokságok mérkőzéseit milliók játsszák és milliárdok követik figyelemmel.

    A legnagyobb sportszövetségek menedzselése és a legjobban fizetett sportolók kinevelése komoly vezetési és irányítási gyakorlatot igényel. A minőségközpontú irányítás néhány példája a legjobb és leginkább csodált csapatok bemutatásával az alábbi linken olvasható:

    Forrás:  http://www.pxsglobal.net/pxswp/quality-beyond-manufacturing-the-global-influence-of-football-el-punto-de-vista-de-pxs/

    A továbbiakban ezen cikkből adunk egy kis összefoglalót:

    ISO 9001 csapatok

    Számos focicsapat megszerezte az ISO 9001 szerinti nemzetközi minősítést, de  elsőként az 1990’es években az angliai Chelsea csapata büszkélkedhetett az akkori ISO 9002 követelményrendszer szerinti tanúsítvány elnyerésével. A Chelsea a BSI tanúsításhoz azonosította a minőséggel kapcsolatos elvárásokat, minőségprogramot hozott létre, kézikönyvet készített, oktatta munkatársait a rendszer működésével kapcsolatban ill. monitorozta/ellenőrizte az elért eredményeket, a rendszer hatékonyságát. 2003-ban a csapatot az orosz milliárdos Roma Abramovich vásárolta meg, jelenleg a világ 4. legjobban megfizetett csapata ahol a játékosok éves átlagkeresete 6,795,899 $ (Highest -paying teams in the world report 2012), és a világ 40. legértékesebb sport szervezete. (Forbes 2013)

    A Monicas Morella csapata Mexikóból egy másik példa az ISO 9001 minősítés szerint működő focicsapatokra. A társulat a tanúsítványt a csapatra, a teljes adminisztrációs folyamatra és a stadionra is megszerezte. Ricardo Salinas a csapat tulajdonosaként nagyon tiszta célt fogalmazott meg: minden szervezetnek értéket kell termelnie és a Monicas sem kivétel ezalól,” A Monicas Morelia az egyike a legjobb csapatoknak a Liga MX –ben és CONCACAF -ban.

     

    Követendő üzleti modell

    Az FC Barcelona az a sportszervezet, mely példaként tekinthető az irányítási és vezetési gyakorlatát illetően. FC Barcelona megnyert mindent, amit lehetséges: nemzeti, európai és világbajnoki címet is. De elsősorban a sport elismerést, minek köszönhetően az FC Barcelona egy gyakran felhozott téma az üzleti könyvek és főiskolai tananyagok lapjain is.

    Alig egy hónapja az  FC Barcelona legyőzte a Real Madridot (2 – 1, a világ másik kiemelkedő sportintézményét). Igazat ír Ferran Soriano „Goal:The Ball Doesn’t Go In By Chance: Management Ideas from World of Football” című könyvében?  Soriano az FC Barcelona MBA diplomás alelnöke volt 2003-2008 között, álláspontja nagyon egyszerű: csak jól irányított csapat lesz sikeres a pályán. A Barcelona kiemelkedő vezetése 4fő stratégia területet fogalmaz meg: a sportsikerek, sportteljesítmények, a tagok demokráciájának ismételt érvényesítése és a klubirányítás átláthatóságának fejlesztése, a kereskedelmi stratégia végrehajtása a bevételek növeléséhez, valamint a vállalat társadalmi felelősségvállalási kezdeményezéseinek fejlesztése innovatív eszközökkel. A négy kulcsfontoságú pont részletes kifejtése  Sean Hamil, Geoff Walters és Lee Watson ( from the Department of Management of the University of London) által megfogalmazott kiadványban olvasható, mely sok más mellett tartalmazza  az alábbi ábrán látható FC Barcelona „Virtuous Cycle” – is.

    Még egy utolsó dolog, vessünk egy gyors pillantást az FC Barcelona Vezetőedzőjének pályázati kiírására. A Soriano által bemutatott elvárás lista a következőket tartalmazza (fordítás nélkül) 

     

    • A sports management model.
    • Game style.
    • Encourage the following values in the first team.

    Work, work, work.

    Promote players from Barcelona’s own youth teams.

    Teamwork.

    Always keep focus.

    Attention to detail.

    • Keep the same high level in practices as in the field.
    • Active “dressing room” management.
    • Good marketing, social and PR skills. Always be prudent with the club image.
    • Football experience.
    • Support of the club governance.
    • Other aspects such as: knowledge of the Spanish League, knowledge of the club and its surroundings, international experience.

    FC Barcelona a legjobban fizetett csapat a világon (minden profi csapatsport közül), egy játékos átlagos éves fizetés 8.680.569$, és ez a 3. legértékesebb sportcsapat a világon.

    Minőségügyi szervezetek és minőségi gondolkodású emberek mindenhol vannak. Függetlenül attól, hogy követik a hivatalos minőségi gyakorlatokat, vagy sem, az eredmények megelőzik őket.

    A szerző szavaival zárva: „Kezd el látni a minőséget és kiválóságot és az eredmény követni fogja "

    “The ball doesn’t go in by chance”.