• 2014-10-31 | The price of quality

    Managers are locking for the fact-based argument for quality. We (at ParLS) fall back on the cost of (poor) quality argument, and cite the statistics of COQ experiences.

    A szakirodalom több definíciót is tárgyal a minőségköltségekkel kapcsolatban, röviden mi így definiáljuk:

    Ha egy tevékenységet elsőre jól végzünk el, azzal kapcsolatosan költségek merülnek fel – ez az üzlet ára. 

    Amikor egy folyamatban újra el kell végezni valamely tevékenységet, az már a nem megfelelő minőség ára és minőségköltséget okoz.

    Termelő cégeknél minden egyes dollár bevételnél 20cent veszteség keletkezik a nem megfelelő minőség miatt. Szolgáltató cégeknél az árbevétel 30%-át teszik ki a rossz minőség okozta költségek, míg az egészségügyben 1 dollárra vetítve átlagosan 70cent az összeg! (a kormányzat/közigazgatás területét illetően a szakemberek egyetértenek a 70%-nál magasabb minőségköltség mutatóban)

    Fontos pontosan megérteni mi minden járul hozzá ezen veszteségekhez, merthogy a minőségköltségek valós értéke egy vállalatnál jóval túlmutat a hagyományosan kiértékelt selejt és javítási ráfordítások összegzésén. De legelső lépésként talán még fontosabb azt hangsúlyozni, hogy ez a 20% (vagy 30% vagy 70%...) minden egyes vállalatnál jelen van – függetlenül attól, hogy a cég árat emel vagy új vevőket talál..  20% elvesztett bevétel alsó hangon!

    Dacára a beszédes számoknak, a tapasztalatok alapján a minőségköltségek figyelésével és célzott csökkentésével csupán a vállalatoknak nagyon csekély hányada foglalkozik. Miért ilyen elnézőek a cégek, amikor 20% nem realizált bevételről van szó a nem megfelelő minőség miatt? Bár a téma meglehetősen gazdag irodalommal bír, gyakorlati használatára hazánkban is kevés példát találhatunk, sőt igazából az ismertsége sem túl magas.

    Hogy kapcsolódik a minőségirányítás és a pénzügy? - Milyen minőségköltség kategóriák relevánsak a cégen belül? - Mely gyűjtési/elemzési rendszer a legmegfelelőbb a vállalat számára? - Mik legyenek a bevezetés fő mérföldkövei/lépései és milyen stratégia mentén haladjunk? ….

    Ezen fókuszpontok köré csoportosult legutóbbi gyakorlatorientált képzésünk is a „Minőségköltségek mérése és elemzése” témakörben.

    A minőség gazdasági kérdéseinek megértése nem egyszerű feladat, de kétségtelen nagy jelentőséggel bíró téma. A minőségköltségek kimutatására használt modellek gyakorlati alkalmazhatósága folyamatos elemzések / viták tárgyát képezi a téma szakemberei között, ugyanakkor a vállalatok jelentős része nem is törekszik a minőségköltségeik kimutatására. Ennek leggyakoribb okaként a megfelelő tudás hiányát, a COQ alapelveinek hiányos/hiányzó megértését említik, ill. fontos szempont hogy a költségfigyelés a minőségmenedzsment és a controlling szoros együttműködése nélkül nem valósulhat meg eredményesen.